ullis warg-recept på bröd

ca ½ dl krossade linfrön

ca 1 dl dinkelflingor

ca ½ dl ljusa psylliumfrön

drygt 1 dl torkade tranbär

1 tsk salt

häll ½ l kokande vatten över detta

å låt stå minst 1 timme

smula 1 pkt jäst över¨det hela

ringla lite brödsirap över

rör ihop tills jästen löst sig

häll i ½ l vatten till i lagom temp

tillsätt vetemjöl till lagom deg

häll ca 1 msk olja ( obs! ej motorolja;)

över degen - låt jäsa

baka ut till småfrallor ( ca 32 st )

pensla med ägg om du vill

garnera med sesamfrön

lr vallmofrön om du vill

jäs bröden

grädda i ca 225 i ca 10 minuter ( håll ett öga på bröden)



alltså som ni ser så är ju mitt recept som livet är

val val val

men valet finns ju oxå att utesluta ngt

lr byta ut det mot d du har hemma osv

så gör jag jämt

sällan jag bakar med xakt samma recept flera ggr!

kokt potatis i bröd blir jättebra btw - jag hade inga såna nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0