synd - syndigare - syndigast ;)

frosseri är väl synd

men d vore oxå synd

att inte ta tillvara

rabarbern som så

gärna växer å växer



å man då som jag

inte kan låta bli

att mixtra å variera

allt jag pysslar me

så kan d bli syndigt gott...



recept på knäckig rabarberpaj

som jag fått av en god granne å släkting

kommer här i modifierad variant:

rabarber i lagom mängd

skärs i bitar å blandas med

½ dl socker å 2 tsk potatismjöl

i en påse å skakas om


några mixade jordgubbar

att klicka över rabarbern

innan knäcksmeten hälls över

( om man vill blir d säkert utmärkt

att blanda blåbär å rabarber oxå... )


knäcksmeten:

smält 200 gram smör

( du kan byta ut 50 gram av smöret mot ½ dl grädde )

tillsätt

6 msk socker

4 msk sirap

å rör ihop

häll sen i  

2 dl havregryn ( ngn dl kan bytas ut mot kokos om du vill )

2 dl mjöl

rör ihop ordentligt

häll sen över bären

å bred ut smeten

grädda i 200 grader i ca 20 min

låt svalna å servera med

vispad grädde

lr

vaniljvisp

lr

glass

mums!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0