recept?!?

när jag var barn

å frågade mormor

eller farmor hur man

bakade det ena

eller det andra



så sa dom ung. så här:

du ta ägg å socker

jamen hur mycket?

så hä bli lagom

jaha, mer då?

sen he du i mjöle å smöre

jaha, hur mkt?

så att smeten blir bra



gaaah, sammanbrottet var nära

för en novis i köket

nu e jag på samma sätt

bortsett från vissa saker

kör lite kajsawargstuk

å kylskåpsrensningar



här kommer iaf ett ungefärligt recept

på broccoliåsvampsoppa:

1 påse (800 gr) broccoli kokas ngr min.

mixas sen med lagom mängd grädde

tillsätt torkad svamp



eller uppfräst färsk el fryst svamp ( inte burkchampinjoner...)

2 buljongtärningar av valfri sort

1 liter vatten

låt soppan stå och puttra ca 15-20 min

värmer gott i vinterkylan!

vill du kan du sätta i fräst köttfärs

eller älg- eller renskav 

så blir det  matigare...



p.s

istf bröd till soppan

åt jag gravat älgkött

å mozzarellaost


Kommentarer
Postat av: ami

Mmmm, wow vilken soppa och vilket tillbehör. Som den värsta 5-stjärniga måltid, mummmsss :)!!!

2011-01-18 @ 17:23:49
Postat av: AC

Mums! Det där ska jag prova, synd bara att man inte har det där älgköttet att ta till.

Känner igen det där med recepten.Min mormor var precis likadan och jag kan ibland då jag ger recept till mina döttrar höra att jag låter ungeär likadan nuförtiden ;D

Kram

2011-01-18 @ 18:58:51
URL: http://ambivalentabloggen.blogg.se/
Postat av: Gunsan

Soppa är bra mat, lätt o gott...rensa kylskåpet lite :-)Ha en skön kväll. Kram

2011-01-18 @ 19:11:29
URL: http://gunsanstankevurpor.blogg.se/
Postat av: GP

När jag bodde i Canada bad jag mamma skicka mig receptet på hennes mjukkakor... När det kom stog det ungefär:

1 liter vätska

2 pkt jäst

sirap

salt

fänkål

mjöl till en lagom deg



Gissa hur misslyckade de första 5-6 degarna blev...

2011-01-18 @ 21:29:04
URL: http://nyatider.wordpress.com
Postat av: Lise-Lotte

Min mamma hade heller inga tydliga recept att bistå med när jag bad om råd. Hon sa "ta lite på en höft"... :(

2011-01-19 @ 21:38:39
URL: http://llsblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0