bank - blogg del 1

i min gröna ungdom

fast d va förstås vinter

den gången



jag å min nästan-syster

var i sthlm å gjorde stan

skulle fylla på börsen

från minuten-automaten

DU HAR INGA PENGAR

DU HAR INGA PENGAR



spelade den

nä int´ riktit´

men d kändes så

kul att va i sthlm



åsså e de nå fel på minuten

för int kunne ja ju

va utan pengar

går in på banken å förklarar

min belägenhet



banktjänstemannen:

men lilla vän, du förstår att om du inga pengar har

kan du inte ta ut några pengar...

jag:

jamen jag har ju pengar, d e nåt fel på minuten!

b : ler mot mig, tyvärr...

j: du kan väl ringa till min bank i arjeplog???

b : lite irriterat leende - ringen banken - tyvärr - upptaget

j : jamen du får väl pröva IGEN!

b : ringer igen - presenterar sig för min kära bank - jag har en UNG DAM här

( ler litte försmädligt mot mig )

som vill ta ut pengar fast minuten säger att det inte finns ngr pengar

( detta var långt innan dataålderns riktiga intåg )

vi ser hur hans belåtna min förändras - han ser litte moloken ut -

jag känner segervittring - samtalet avslutas å d sista han säger är :

 ja det ska jag göra

b : ja det är inga problem, du kan ta ut pengar

j : åh vad bra! hur mkt fick jag ta ut???

b : hon sa att du fick ta det du behövde! och så hälsade hon till dig,

känner ni varandra???

( hans min då var sevärd - helt klart )

j : jag flinade mot honom och sa att där känner alla varandra -

tog mina pengar å fortsatte att göra sthlm


Kommentarer
Postat av: Ewa Rosenqvist

Underbar berättelse!!!

2011-08-23 @ 00:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0