bokslut - varning! lååångt...

ibland är det sorgligt

när en bra bok tar slut

men

då väntar ju nya böcker

med nya sidor

både bra å mindre bra

det är ju alltid (nästan)

spännande å intressant

att se hur det går



på samma sätt

är det med åren

2010 är snart slut

det har varit ett bra år

på många sätt



även om det funnits

svarta dagar under 2010

så överväger

de ljusa dagarna

nu är det snart slut

året alltså



2011 står å väntar

väntar på att vi

ska kliva in

se vad 2011 har

att bjuda på



en åktur i bergådalbana

eller flum-ride

eller pariserhjulet

ibland går det uppåt

ibland neråt

det ena förutsätter

ju det andra

ger balans i tillvaron



hursomhelst

så väljer vi

vad vi åker

när vi åker

fördetmesta



fast ibland så kastas

vi in i nåt - ofrivilligt

kan nå svindlande höjder

eller

djupa avgrunder



det är då jag brukar tänka

som så här

det är inte hur jag har det

det är hur jag tar det

som är avgörande

( det läste jag i kaj pollacks bok : att välja glädje )

Kommentarer
Postat av: ami

Dina kloka ord om det gångna och kommande året är som vanligt tänkvärda ord som jag gärna tar med mig, in i det nya. Tack!

2010-12-30 @ 10:06:28
Postat av: Gun

Jättebra! Mycket tänkvärt!

2010-12-30 @ 12:05:10
Postat av: GP

Obrigada!

Portugisiska för Tack.

Du är så klok i dina betraktelser.

2010-12-30 @ 19:35:21
URL: http://nyatider.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0